X
تبلیغات
دوستی - آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود

سه شنبه هفتم خرداد 1387

آیا غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می شود

 چرا كه معمولا عملیات جذب صورت نمی‏گیرد و معده و روده پر ممكن است سبب كاهش كارآیی و توانایی ورزشكار گردد. معمولا آخرین وعده قبل از مسابقه یك غذای پرانرژی و با هضم آسان بخصوص از كربوهیدراتها انتخاب می‏گردد تا علاوه هضم و جذب سریع و تخلیه معده، سبب اشباع ذخایر گلیكوژنی عضلانی گردد. به هیچ وجه نباید در آخرین وعده غذایی از سبزیجات و یا موادی كه سلوز زیادی دارند استفاده كرد چرا كه انرژی زیادی ندارند و علاوه بر نفخ موجب تحریك دستگاه گوارشی و اجابت مزاج گردد.علاوه بر این بر كاهش مصرف چربی، ادویه‏جات نیز توصیه شده است.
مصرف كربوهیدرات در قبل از مسابقه یك اصل مهم است چرا كه علاوه بر هضم و جذب سریع، منبعی پرانرژی است و سبب بازسازی ذخایر انرژی بدن می‏گردد. اما بایستی توجه داشت در نیم یا یك ساعت قبل از ورزش نبایستی از آنها استفاده كرد چرا كه سبب افزایش قند خون و در نتیجه ازدیاد انسولین می‏گردد در این صورت هنگام فعالیت ورزشی و با وجود انسولین زیاد میزان گلوكز و قند خون كاهش پیدا كرده و كمتر در دسترس عضلات باشند.بدین ترتیب علاوه برخستگی زودرس سبب افت كارآیی و توانایی‏های ورزشكار نیز شده است.بطور كلی فراموش نشود كه در 2تا 3ساعت پایانی هیچ غذایی میل نشود .
با انجام فعالیتهای ورزشی معمولا ذخایر انرژی بدن تحلیل می‏روند و لازم ورزشكار سریعا با توجه ساعات و روز فعالیت ورزشی خود سریعا به بازسازی ذخایر انرژی خود همت كند.معمولا بازسازی ذخایر گلیكوژنی بدن بطور كامل 24ساعت زمان لازم دارد. مصرف غذاهای كربوهیدراتی و قندهای ساده و سریع‏الجذب سریعترین راه ترمیم این مسأله است. مصرف غذهایی مثل نان، برنج، فرنی، ماكارانی اكیدا توصیه شده است.
بطور عمومی به ازای هر كیلوكالری مصرف انرژی به 1میلی‏لیتر آب نیاز وجود دارد، یعنی در حالت پایه كه فرد در استراحت قرار دارد و متابولیسم پایه برابر 1500كیلوكالری در شبانه‏روز است وی به 1500میلی‏لیتر آب نیاز دارد و اگر فرد در شبانه روز فعالیتهایی داشته باشد كه 3500كیلوكالری مصرف انرژی داشته باشد به 5/3لیتر نیازمند است.
محاسبه دقیقه میزان آب مورد نیاز بدن به سن، جنس، فعالیتهای روزمره و در ورزشكاران به فعالیتهای ورزشی وی در طول روز بستگی دارد. در طی فعالیتهای ورزشی از میزان آب بدن ورزشكاران نیز كاسته می‏شود (بواسطه تعریق و...) لذا بهترین راه جبران آن نوشیدن آب در حین فعالیتهای ورزشی است، راه دقق جبران كم آبی مصرف یك میلی‏لیتر آب به ازای هر 1كیلوكالری مصرف انرژی در حین فعالیتهای ورزشی است اما ساده‏ترین و عملی‏ترین راه جبران كم آبی و مشخص كردن میزان كم آبی در ورزشكاران ، در قبل و بعد از فعالیت ورزشی است. معمولا مقدار كاهش آب بدن با میزان كاهش وزن یكسان در نظر گرفته شود.
فراموش نشود كه معمولا در هر ساعت فعالیت ورزشی تا حدود 2لیتر تعریق انجام می‏شودو ملاک مصرف آب ، تشنگی در افراد نیست ،یعنی ممکن است فرد در طول روز تشنه نشود ولی بدن نیاز به آب را داشته باشد.
با ارزوی سلامتی و موفقیت
نوشته شده توسط سادات در 14:27 |  لینک ثابت   •